QRM brengt Bregil rust en meer omzet (metaalnieuws)

Een mooi stuk in Metaalnieuws over wat QRM Bregil heeft gebracht! Onze Alpha specialisten zijn in de afrondende fase van de Bèta opleiding. Na deze opleiding zijn zij volledig gecertificeerd QRM te implementeren. Lees het hieronder of op de site van Metaalnieuws (link).

De werkvloer is leeg, er heerst rust en toch komt er veel meer omzet vanaf dan voorheen. Dat voelde aanvankelijk best vreemd voor zowel het managementteam als de medewerkers van Bregil in Gilze. Maar deze situatie is het gevolg van een jaar lang werken volgens QRM-principes (Quick Response Manufacturing). Soms met heftige discussies, maar vooral met duidelijk zichtbare resultaten, waarover iedereen enthousiast is.

Bregil (vijftig medewerkers) is actief met plaat- en buisbewerking, lassen, poedercoaten, sublimeren en assemblage. Het metaalbedrijf maakt winkelinrichtingen, displays, meubelframes, machineonderdelen en gereedschappen. “Als het kleiner is dan 2 kubieke meter en het is te tillen, dan kunnen wij het maken”, zegt directeur Ed van den Bliek. “We zijn een echte toeleverancier, heel breed en een one stop shop voor onze klanten.”

Focus op doorlooptijd Een aantal jaren geleden is Bregil begonnen met Lean Manufacturing. Dat heeft veel gebracht maar Van den Bliek kwam er gaandeweg achter dat dit het toch niet was voor zijn bedrijf: “Lean is prachtig voor bedrijven die veel dezelfde dingen doen. Maar bij ons schiet het alle kanten op. We verwerken grote orders, kleine orders, maken verschillende typen producten en gebruiken diverse materialen. Lean denkt in het wegnemen van verspillingen en het reduceren van kosten, maar kan ons onvoldoende steunen in onze enorme diversiteit en de korte levertijden die van ons worden gevraagd. QRM biedt die steun wel, omdat het alleen maar denkt in tijd; in doorlooptijd. Je maakt je organisatie effectiever en dan blijkt dat veel andere dingen vanzelf mee komen, zoals kostprijs, kwaliteit, het elimineren van verspillingen en voorraadbeheer.”

De medewerkers QRM is geen gemakkelijk traject. Het kost tijd en energie en vraagt veel van de mensen. Bregil krijgt hierbij dan ook hulp van medewerkers van QRM Management Center. Zij benadrukken niet alleen de technieken die QRM ondersteunen maar vooral ook de zachte kant van QRM: de aandacht voor en het betrekken van de medewerkers. Want QRM staat of valt met de medewerkers; zij krijgen veel meer verantwoordelijkheden en ruimte om hun werk zelf te organiseren. Het QRM-traject bij Bregil is ruim een jaar geleden op voorspraak van Censor dan ook begonnen met een bijeenkomst op de hei voor alle medewerkers. Daar hebben ze gezamenlijk de slogan ‘Creatief met de klant, in vorm, techniek en organiseren’ verzonnen. “Daar staan we voor, zowel naar buiten als intern gericht”, legt Van den Bliek uit. “Wij vertalen het probleem van onze klant naar een stukje techniek en naar een wijze waarop het vorm gegeven kan worden. Dat is onze creativiteit.”

Na die eerste bijeenkomst is een stuurgroep geformeerd, bestaande uit de drie leden van het managementteam, twee afdelingshoofden en een adviseur van QRM Management Center. Hier kan iedereen zijn ideeën, maar ook zijn kritische noten kwijt. De stuurgroep biedt veiligheid; medewerkers kunnen niet door hun collega’s of leidinggevenden op hun opmerkingen worden afgerekend, waardoor ze vervolgens wellicht minder kritisch kunnen worden.

Peter Roosen (hoofd productie) en Rens Broks (hoofd bedrijfsbureau), die met Ed van den Bliek het managementteam vormen, zijn de Alfa-opleiding QRM gaan volgen. Ze raakten daarvan zo enthousiast, dat de Bèta-opleiding, met meer verdieping, direct volgde.

Tevens zijn concrete pilotprojecten opgestart. Allereerst de meubelcel. Een hoek van de fabriek is ingericht voor het produceren van meubelproducten die aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals minimaal eens per zes weken terugkomen en een aantal dezelfde bewerkingen vergen. Zeven mensen gingen in deze cel aan de slag en ze kregen de beschikking over een laswerkplek, een montageplek, wat persjes en andere machines. Samen met de zaag- en buigafdeling vlak in de buurt, slaagden ze er in om de doorlooptijd van de meubelproducten van 10 à 12 dagen terug te brengen naar 2 dagen.

Een tweede pilot was de projectgroep Planning. Deze begon op een van de startende bewerkingen, de zaagafdeling, die nu alleen nog maar doorkrijgt wat er de volgende dag moet worden gezaagd. Daarmee is het bundelen van orders om efficiency-redenen verleden tijd; het gaat nu puur om de doorlooptijd. “Bizar wat dit al binnen een week opleverde, veel minder chaos”, aldus Van den Bliek.

Print Friendly, PDF & Email